Compania americana Boom redeschide calea spre calatoriile supersonice
Compania americană Boom Supersonic pregateste lansarea Boom XB-1 un prototip al aeronavei supersonice numită Overture, menită să funcţioneze în viitor ca linie comercială pentru companii precum Japan Airlines şi Virgin.
Compania a nunțat că prototipul XB-1 va fi prezentat de Boom la începutul lunii octombrie 2020, în cadrul unui eveniment online de lansare, cu inginerii, piloţii de test şi managerii proiectului, cu zboruri de test începând din 2021.
Pentru prima dată de la Concorde, va fi dezvăluită o nouă aeronavă civilă supersonică. XB-1 este primul pas către readucerea călătoriilor supersonice în întreaga lume. Nu au mai existat zboruri de pasageri supersonice de când Concorde, prima aeronavă din categoria sa, și-a făcut ultima călătorie în 2003.
Concorde a fost primul avion supersonic de pasageri luând naştere în urma unei colaborări demarate în 1962 între industria aerospaţială britanică şi cea franceză. În februarie 1965 au fost construite două prototipuri, iar Concorde 001 a zburat prima dată pe 2 martie 1969, însă viteza supersonică a fost atinsă şi testată pe 1 octombrie. Trei ani mai târziu a avut loc şi primul zbor transatlantic, comenzile de aeronave au fost anulate, costul de producţie fiind prea mare, consumul de combustibil extrem de ridicat, iar biletele foarte scumpe. Concorde zbura la o altiudine de 18.300 de metri, faţă de 10.000 m în cazul unui avion obişnuit, iar viteza de croazieră ajungea la 2.140 km/h, faţă de 800 km/h.
Modelul a fost de altfel şi cel mai sigur avion din lume până la tragedia din 25 iulie 2000, când toţi cei 100 de pasageri au murit în urma prăbuşirii zborului Air France 4590 în Gonesse, Franţa. În timp ce decola, o piesă matalică aflată pe pistă, şi desprinsă de la un avion al unei alte companii, a tăiat una din roţile Concorde, avionul a luat foc în zbor şi a explodat în câteva clipe. Producţia a fost oprită, iar aeronavele Concorde au fost retrase în anul 2003, de Air France şi British Airways.
XB-1 este un prototip care este destinat să demonstreze tehnologiile cheie care vor fi utilizate în Overture, cum ar fi construcția folosind un design aerodinamic avansat, material compozit de carbon și propulsie de înaltă eficiență pentru zbor supersonic sigur, eficient și durabil.
Dacă totul merge așa cum a fost planificat, Overture, care este foarte asemănător cu iconicul Concorde, ar trebui să înceapă să opereze pe zboruri comerciale în 2030. Aeronava va transporta 55 până la 75 de pasageri (față fr 92 – 128 de pasageri pe Concorde) și va avea până la de două viteza sunetului.
Aeronava este proiectată cu cele mai noi tehnologii de reducere a zgomotului, dar va zbura cu viteză supersonică doar peste oceane, pentru a împiedica „boomul sonic” să deranjeze locuitorii zonelor populate.
Călătoria supersonică va avea o durată mult redusă, mai precis un zbor de la Londra la New York s-ar face în doar trei ore şi jumătate în loc de şase, iar o călătorie de la Singapore la Dubai în numai patru ore în loc de şapte ore în prezent.