Watches & Jewellery

Disputele intre mostenitori afecteaza stralucirea imperiului Swarovski


Nori împânziți de cristale reflectați într-un iaz, un candelabru de cristal supradimensionat înconjurat de oglinzi: sediul imperiului de cristal Swarovski este la fel de strălucitor pe cât v-ați putea aștepta – dar strălucirea nu poate distrage atenția de la disputa amară a familiei asupra viitorului companiei.
În mod normal, 650.000 de turiști ajung anual la sediul istoric al companiei Swarovski, situat în Wattens din regiunea muntoasă a Tirolului austriac. Dar pandemia de coronavirus nu numai că a lăsat-o pustie – a generat și probleme mult mai profunde pentru companie.

La exact 125 de ani după ce fondatorul Daniel Swarovski a dezvoltat o mașină care a făcut sticla să strălucească ca diamantele, stră-strănepoții săi domnesc acum asupra unor operațiuni diversificate și sofisticate – oferind bijuterii caselor de modă, lentile pentru binoclul vânătorilor, cat și bijuterii și figurine de cristal ale unor personaje precum șoricelul Mickey ori prințesa Leia.

Dar CEO-ul Robert Buchbauer spune că se impun schimbări drastice. „Suntem forțați să ne reinventăm și să redimensionăm întreaga noastră afacere Swarovski”, a declarat Buchbauer pentru AFP la sediul central Wattens, încadrat de o selecție de haine decorate cu Swarovski.

Este posibil ca cristalele lui Swarovski să fi împodobit costumele unor celebrități precum Beyonce și Marilyn Monroe și să fi fost folosite de designeri, inclusiv Christian Dior, dar Buchbauer spune că printre oamenii de afaceri își pierd strălucirea.

Cristalele realizate de concurenții din China strălucesc la fel de puternic – pentru doar 1% din preț.

La această competiție periculoasă ce amenința deja să ruineze imperiul, spune Buchbauer, pandemia a adăugat „deficiențe de vânzări la scară gigantică”.

Veniturile totale pentru cristale sunt prognozate să scadă cu 30%, de la 2,7 miliarde de euro (3,3 miliarde de dolari) anul trecut până la aproximativ 1,9 miliarde de euro.

Reducerile planificate de multă vreme au devenit doar mai urgente, spune Buchbauer.

El dorește să facă cristalele Swarovski mai exclusive, producând mai puține produse mai mari și mai colorate care pot fi vândute la un preț mai mare.

Produsele de masă, cum ar fi seturile de manichiură și huse pentru telefoane mobile, decorate cu cristale Swarovski, nu vor avea loc în viitor, spune el. Nici în jur de 750 din cele 3.000 de magazine din întreaga lume. Reducerea va însemna și concedierea a aproximativ 6.000 de angajați.

Planurile sunt deja în curs de desfășurare, cu aproximativ 1.200 de angajați din Wattens care și-au pierdut slujbele în acest an și se așteaptă încă 600 de posturi în 2021.

Alți membri ai familiei sunt convinși că clienții care au apelat deja la concurenți mai ieftini nu vor plăti prețuri mai mari. Paul Swarovski, acționar și fost membru al comitetului executiv, spune că vrea să oprească planurile lui Buchbauer „înainte ca totul să scadă”. I s-au alăturat Nadja Swarovski, unul dintre cei trei membri ai comitetului executiv, precum și tatăl ei Helmut și unchiul ei Gerhard.

În industria mărfurilor de lux, Swarovski este una dintre puținele întreprinderi deținute în întregime de familie. La început, aceasta a fost o structură utilă pentru un producător la scară mică, dar se pare că acum reprezintă un impediment pentru operațiunea internațională de mai multe miliarde de euro.

Buchbauer, care a devenit primul director executiv al Swarovski în aprilie, a obținut aprobarea acționarilor pentru propria propunere care va aduce operațiunile Wattens sub umbrela uneui holding. Planul a câștigat sprijinul membrilor familiei care dețin aproximativ 80 la sută din acțiuni – o decizie „legală”, spune Buchbauer, care va câștiga mai multă putere din această schimbare.

Nadja, Helmut, Gerhard și Paul Swarovski și alții s-au opus, spunând că aproximativ 20% din acțiunile pe care le dețin le conferă putere de veto.

Au depus cereri de arbitraj, în speranța că mișcarea lui Buchbauer va fi anulată. Paul Swarovski insistă că Buchbauer trebuie să plece. „Atâta timp cât căpitanul care ne îndreaptă spre un recif are mâinile la timonă, trebuie să ne asigurăm că îl îndepărtăm de timonă”, spune el.

Între timp, membrii familiei care postează fotografii de vacanță de lux pe rețelele sociale sau care coboară din elicoptere pentru întâlniri la Wattens nu au făcut decât să adauge frustrarea și neîncrederea angajaților, spune reprezentantul sindicatului Selina Staerz. „Nu mai simțim că suntem inima companiei”, a declarat Staerz pentru AFP între sesiunile de consiliere pentru personalul disponibilizat.

Într-o regiune care, altfel, depinde de turism, iar Swarovski este cel mai mare angajator, foștii angajați sunt în stuația în care trebuie să lupte pentru a găsi noi locuri de muncă.

Deși Buchbauer spune că nu vor mai fi necesare alte reduceri după 2021, persistă zvonurile că întreaga operațiune va fi transferată în Elveția.

Oricum ar fi, spune Staerz, oamenii și-au pierdut încrederea într-un angajator laudat odată pentru oferirea de beneficii precum îngrijirea copiilor și locuința. Mai mult, ea spune că mulți angajați nu cred că Swarovski va reuși să devină un brand de lux la prețuri accesibile. „Super bogații nu au nevoie de cristalele noastre Swarovski. Ei pot cumpăra diamante”, spune ea.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *