Industria bunurilor de lux din Italia, dornica sa fie „locomotiva” de recuperare post-COVID-19
Afectată de impactul puternic al pandemiei COVID-19, industria bunurilor de lux din Italia a făcut apel la ajutorul autorităților interne și europene pentru a deveni o locomotivă a recuperări economiei.
Industria bunurilor de lux valorează în jur de 115 miliarde de euro (130,3 miliarde de dolari americani) în Italia, însemnând aproape 6,85 la sută din produsul intern brut (PIB), potrivit celor mai recente date ale Fundației Altagamma din Milano.
În Uniunea Europeană (UE), industria luxului valorează aproximativ 800 de miliarde de euro, reprezentând aproximativ 4 la sută.
Având în vedere diferitele sale sectoare – cum ar fi moda, bijuteriile, industria auto, turismul și designul – este de așteptat ca industria luxului să piardă între 20% și 35% din cifra de afaceri la nivel european în 2020, potrivit Altagamma.
Fundația Altagamma reprezintă 108 firme de cultură și creație italiene de înaltă calitate care angajează aproximativ 602.000 de lucrători, iar prognoza sa a fost bazată pe ultimele actualizări ale monitorului de piață de lux Bain-Altagamma și pe raportul Altagamma Consensus 2020, acesta din urmă realizat în colaborare cu 22 de analiști de specialitate la nivel mondial.
Scăderea estimată a cifrei de afaceri de 20-35 la sută ar fi generată de scăderea preconizată de 20 la sută a consumului de bunuri de lux personale pe toate piețele din acest an.
„Gama estimării noastre este încă largă pentru că avem de-a face cu sectoare de producție diferite și pentru că există o incertitudine puternică în jurul a cel puțin două variabile cheie”, a declarat președintele Altagamma, Matteo Lunelli.
Într-o conferință on-line, ce a avut loc la începutul acestei luni, fundația a dezbătut strategiile cu oficialii italieni și ai UE, oferind un document de poziție cu 10 recomandări specifice.
Pe lângă obiectivul de a fi recunoscută ca o industrie strategică, recomandările includeau investițiile în capitalul uman – cu un accent specific pe nevoia de noi talente de artizanat – stimularea inovației, reducerea tarifelor actuale și eliminarea noilor bariere globale.
Aceste propuneri au fost „aliniate poziției Alianței Europene pentru Industrii Culturale și Creative (ECCIA)” care cuprinde șase asociații naționale (din Marea Britanie, Germania, Franța, Spania, Suedia și Italia), potrivit Altagamma.
Acest grup de acțiuni ar ajuta la „dezlănțuirea enormului potențial al industriei, care ar putea fi o locomotivă a economiei italiene și europene” în faza post-COVID-19.
Sincronizarea luării de poziție nu a fost întâmplătoare. A fost ales în mod special să se întâmple cu puțin timp înaintea reuniunii speciale a Consiliului European de la Bruxelles, în perioada 17-18 iulie, când statele membre vor negocia planul de recuperare „UE pentru generația următoare”, stabilit de Comisia Europeană ca răspuns la COVID-19.
„Documentul de poziție vine la momentul potrivit, deoarece – dacă reușim să încheiem un acord la Consiliul European – Comisia va putea primi planurile naționale de recuperare de la fiecare stat membru începând cu 15 octombrie”, a declarat ministrul Afacerilor europene italiene Vincenzo Amendola în conferința virtuală.
„Astfel de planuri nu pot fi generale, ele trebuie să se bazeze pe proiecții specifice de dezvoltare și creștere a PIB-ului și să se bazeze pe proiecte concrete”, a explicat el.
Printre recomandări, a fost acordată o relevanță specială educării și formării generațiilor viitoare de artizani.
Aceasta este din cel puțin două motive: șomajul ridicat al tinerilor din Italia – cu 23,5 la sută în mai, conform ultimelor date provizorii ale Institutului Național de Statistică (ISTAT) – și tradițiile sale lungi de meșteșug de înaltă calitate, care se află la baza industriei bunurilor de lux.
„Industria noastră se bazează foarte mult pe ceea ce numim„ talentul competențelor de mână”, care înseamnă numeroase locuri de muncă, precum croitor, lucrător din lemn sau enolog …” a explicat Lunelli.
„Nu este doar o problemă de îmbunătățire a educației, ci și de a inspira vocația tinerilor, astfel încât să poată naște o nouă generație moștenitoare a tradițiilor artizanale italiene”. a mai spus el.